lunes, 12 de marzo de 2012

Educació, Societat i Tecnologia


10.    Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ___7___
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ___3___
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ____10____
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __0___
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __3___
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __4___
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___6____
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___5___
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ____5____
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ____3____

8 comentarios:

  1. No estic d’acord amb la teva última resposta.
    D’una banda, la tecnologia ha canviat brutalment la nostra vida quotidiana en comparació a temps enrere: els mitjans de transport, els electrodomèstics, els telèfons mòbils, Internet... Disposem de moltes coses que abans no teníem i això fa que el nostre dia a dia sigui molt diferent.
    Per altra banda, a nivell de societat ens ha canviat molt ens ha fet arribar a la coneguda Societat de la Informació, la qual ha comportat molts canvis en diversos àmbits: en el mercat laboral les noves tecnologies han generat nous llocs de treball que abans no existien, fa que en l’actualitat hi hagi més treball intel•lectual amb treballadors més qualificats: enginyers, tècnics... Per tant, ha produït canvis tant en la demanda com en l’oferta laboral. A nivell econòmic també ens ha beneficiat perquè ens permet establir més connexions amb la resta de països, afavorir la internacionalització en el mercat laboral i obtenir així una nova oportunitat d’afavorir la competitivitat del nostre mercat.
    En definitiva, crec que el canvi tecnològic determina bastant el canvi social perquè ens ofereix noves vies d’actuació, un nou camí per progressar i evolucionar, per tant, crec que és un dels factors que determina els canvis que experimentem.

    Salutacions. Raquel Luque!

    ResponderEliminar
  2. Hola Raquel,

    Entenc perfectament el que exposes. Però l'afirmació de l'avaluació inicial diu: "el canvi tecnològic determina el canvi social". Crec que es tracta d'un enunciat molt ampli i manca algun tipus d'aclariment per tal de poder marcar clarament el grau d'acord/desacord.

    Determinar vol dir: fixar els termes d'alguna cosa, ésser la causa immediata d'alguna cosa. El canvi social és la causa immediata del canvi tecnològic? El canvi tecnològic fixa els termes del canvi social? Considero que no sempre... Possiblement el canvi social estigui influenciat pel canvi tecnològic, però és dificil afirmar que estigui determinat.

    D'altra banda, també crec que d'alguna manera el canvi social influencia el canvi tecnològic. L'ou o la gallina?

    Salutacions!

    Marina

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Marina desprès d'haver fet la última miniactivat de la PAC1 estic més d'acord amb tu, considero que societat i tecnologia mantenen una relació bidireccional, per tant, la influència és recíproca. Per aquest motiu, crec que el que hauriem de posar seria una nota intermitja, com ara, un 5 en aquest ítem.

      Salutacions!

      Eliminar
  3. Hola Marina!

    M'ha sorprès el fet que consideris que la tecnologia no té res de neutral (pregunta DT2), ja que em sembla que és una qüestió de matís. M'explico. Penso que la tecnologia en si no té ideologia, però que si té ideologia qui aplica aquesta tecnologia. El coneixement tecnològic i científic hauria de ser una eina per millorar la societat, per a viure millor..., però aquest no sempre s'aplica de manera beneficiosa, els interessos econòmics, partidistes, personals... d’aquells que manen són els que en determinen l'ús.
    Com ho veus?

    Mercè Gras
    http://mercegrma.blogspot.com/

    ResponderEliminar
  4. Hola Mercè,

    Estic molt d'acord amb tu quan dius que es tracta d'una qüestió de matís. Aquests enunciats, en general, estan trets fora de context, són molt amplis i manca algun tipus d'aclariment per tal de poder marcar clarament el nostre grau d'acord/desacord.

    A més a més, cal exposar que l'afirmació DT2 és una oració composta i per tant, un 10 implica que totes dues oracions simples es compleixin.

    Així doncs diu: "La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds". Jo entenc que aquesta frase ens està dient: com que la tecnologia es basa en la ciència, és neutral. Jo personalment, no estic d'acord amb aqeusta afrirmació. La neutralitat de la tecnològia no és una causalitat de la seva base científica.

    D'altra banda m'agradaria preguntar: hi ha prejudicis neutrals? i valors neutrals? i actituds neutrals? Sota el meu punt de vista la neutralitat ideològica no existeix. De fet, el fet de ser neutral no és en si mateix una ideologia?

    Ideologia és el sistema d’idees econòmiques, polítiques o socials que configuren la visió de la realitat. Darrera de cada acció que fem hi ha una ideologia que pretenem conscient o inconscientment seguir. EN termes globals crec que es pot afirmar que la ideologia global de les diferents tecnologies que nosaltres utilitzem és la innovació i sovint, el consumisme.

    Moltes gràcies!

    Marina

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Marina molt d'acord. Radera la ciència hi ha ideologia. La neutralitat ideològica igual que tu, penso que és molt complicada, de fet radera la ciència hi han paradigmes de les idees dominants en en el moment històric, hi han persones, amb la seva subjectivitat... però la tecnologia en si, com a eina, penso que no té ideologia (un ordinador no té ideologia), la ideologia la té qui l'aplica!!

      Molt interessant aquest mini debat que hem generat, moltes gràcies!

      Merce
      mercegrma.blogspot.com

      Eliminar
  5. Hola Marina! Podries dir-me què li manca a la UOC per esdevenir una comunitat d'aprenentatge?
    M'ha sobtat molt la teva baixa valoració en aquesta pregunta i en la de si es pot aprendre dels materials, companys i consultors...

    Gràcies

    ResponderEliminar
  6. Hola Anna,

    Per contestar-te intentaré primer plasmar el meu pensament.

    El concepte de comunitat té una conotació de pes i força positiva. L'entenc en aquest cas com un espai d'intercanvi on es donen processos d'aprenentatge, on els agents participatius tenen un objectiu comú, la construcció del coneixement a traves de la interacció dels seus integrants. Tothom aporta i tothom rep.

    Si que crec que la UOC proposa eines utils per conseguir una comunitat d'aprenentatge. Tot i aixi, cal realitzar un analisis qualitatiu, valorar com s'appliquen aquestes eines. No pel sol fet que quelcom existeixi vol dir que aquest sigui de qualitat.

    Aquest plus de qualitat l'han d'aportar els integrants de la comunitat, és a dir bàsicament l'alumnat.

    En el cas dels debats que realitzem, trobo que les aportacions sovint son pobres i carreixen de critica constructiva. Quin sentit té doncs realitzar un debat on tots els participants manifesten el seu accord amb allo que diu l'autor?!

    A més a més, validar allo que diu l'autor o realitzar un esforç de critica té, per la UOC, el mateix valor. No es premia aquelles persones que aporten quelcom més del que diu l'autor; el simple fet de participar ja és suficient.

    Per tant, la qualitat depen completament de la implicació de cada alumne, segurament determinada per les seves motivacions. I permet-me dubtar que la majoria dels alumnes tinguin com a motivació la construcció, entre tots, del coneixament.

    Per contestar a la teva pregunta, cal una major implicació per part de l'alumnat i mecanismes de control qualitatiu per part de la UOC.

    Gràcies

    ResponderEliminar