Considero important emmarcar les noves tecnologies en la societat d'avui. Cal per tant começar parlant de la globalització que es
defineix com un fenomen complex determinat per:
-
L’obertura d'economies i fronteres,
-
L'increment dels intercanvis comercials,
-
Els moviments de capitals,
-
La circulació de les persones i de les idees,
-
La difusió de la informació,
-
Els coneixements i les tècniques,
-
Un procés de desregulació,
-
L’acceleració del canvi.
La globalització ha comportat nombrosos canvis a
nivell econòmic i social que han traçat una vida laboral cada cop més complexa
i diversificada. Així doncs, els tres grans trets definitoris del procés de
globalització que han marcat el concepte de professió són, segons el meu parer:
-
La divisió del treball i la creixent especialització
laboral,
-
La deslocalització de les empreses,
-
La creació de noves necessitats.
Pel que fa la divisió del treball i la creixent
especialització laboral, és un mètode d'organització de la producció en el
qual cada treballador s'especialitza en una fase de la producció que genera una
major producció total. L'especialització del treball configura el model de
professionalitat creant treballadors que tenen visions i coneixements concrets
i precisos però no són capaços de pertànyer a una altra fase de la cadena
productiva. Aquest concepte va estar introduït per Adam Smith a “La riquesa de
les Nacions”.
La deslocalització de les empreses és el fet de
traslladar la producció d'una fàbrica, oficina, seu, servei... a un altre
indret. La deslocalització es produeix quan la suma del cost de producció i el
transport d’aquest, resulta més econòmic que la producció a la primera
ubicació. Aquest tret afecta la configuració de la professionalitat ja que
treballadors de diversos indrets han de mostrar una major competitivitat o
excel·lència del producte per tal que sigui més òptim a mitjà, curt o llarg
termini localitzar el lloc de treball en un indret o un altre.
Pel que fa la creació de noves necessitats
és un procés pel qual bens i serveis que fins ara havien estat necessitats de
luxe o secundàries, passen a estar a l’abast de gran part de la població, fent
d’alguna manera que la seva adquisició es faci fàcil però al mateix moment
indispensable. Aquest fet pauta les professions creant-ne de noves, per tal que
aquest nous bens i serveis siguin accessibles per a tothom. Un clar exemple
d’això serien les empreses de telefonia mòbil que s’han creat en els darrers 15
anys.
Actualment per ser un professional ja no només és
necessari saber allò que necessitem per dur a terme la nostra tasca. Les
professions no estan marcades per una simple formació. Avui en dia, a més de
saber, cal saber fer, saber estar i
saber ser.
Tal i com es diu en l’article de “Las competencias
profesionales”: “Ya no es tan necesario saber muchas cosas como entender que lo
importante es saber aprenderlas en el momento en que las necesitemos. El
proceso de formación de una persona, de desarrollo de su profesión, deberá permanecer
a lo largo de toda su vida activa y la adquisición de una parte fundamental de
esta información será en lenguaje audiovisual y no escrito”.
A les competències tècniques que tot professional
ha de tenir, cal aportar també competències metodològiques, de saber combinar
els recursos i mobilitzar-los en un context; les competències participatives,
de saber actuar i reaccionar amb pertinència, de saber transferir; i les
competències personals, de saber aprendre i aprendre a aprendre i de saber comprometre's,
en tots els nivells de desenvolupament de la competència, entre d’altres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario